Zoekmachine Marketing: Hoe werkt een zoekmachine?

Google, Yahoo, Bing: iedereen weet wat een zoekmachine is en hoe deze te gebruiken, maar weet je ook hoe deze werkt? Wie of wat bepaald welke zoekresultaten bovenaan staan? Is het een loterij? Kun je de zoekmachines betalen om bovenaan te komen? Voor de duidelijkheid: we hebben het over de organische zoekresultaten, degene die aan de linkerkant van het scherm worden getoond.

Bij de rangschikking van de organische zoekresultaten, draait het enkel om relevantie. De websites die het meest relevant zijn voor de ingevoerde zoekterm worden op de bovenste positie getoond. Websites die volgens de zoekmachine minder relevant zijn, zullen dan ook een lagere positie krijgen. Maar hoe bepaalt een zoekmachine welke website relevant is?

Het onderwerp van de pagina

Bij het scannen van een website bepaalt de zoekrobot voor elke pagina van een website zijn onderwerp. Woorden die vaker voorkomen op de pagina of in de titel vermeld worden, zullen belangrijke trefwoorden zijn voor de pagina en veel zeggen over het onderwerp. Websites waarop een trefwoord vaker voorkomt, zijn relevanter voor dit trefwoord dan websites waarop het minder voorkomt.

Linkverwijzingen naar de pagina

Bij de bepaling van de relevantie van een website is echter het linken tussen verschillende pagina’s en websites de meest belangrijke maatstaf. Hoe meer links verwijzen naar een pagina, hoe interessanter de inhoud zal zijn van die pagina. Tevens hebben de verwijzende pagina’s ook elk een eigen onderwerp en wanneer deze overeenkomen met het onderwerp van de pagina waar naar verwezen wordt, dan stijgt de relevantie van deze pagina nog meer.

De organische zoekresultaten van een zoekmachine zijn dus geen loterij. Er zit wel degelijk een algoritme achter die bepaalt welke resultaten wij te zien krijgen. Niet alleen het onderwerp en de linkverwijzingen van een pagina zijn belangrijk. Naar schatting gebruikt Google ongeveer 100 factoren om de positie van de zoekresultaten te bepalen. Om bovenaan te komen in de organische zoekresultaten voor bepaalde zoektermen is het niet mogelijk om zoekmachines te betalen. Wel kunnen de zoekresultatenbenvloedworden door een website relevant te maken voor zijn belangrijkste trefwoorden. Dit proces wordt zoekmachine optimalisatie genoemd.

Meer informatie over de werking van zoekmachines en het verkrijgen van een hogere positie vindt u onze brochure.
Download hier onze brochure >>

iSide ook voor uw bedrijf?