“Zoeken wordt persoonlijker en real-time”

Vandaag is in Parijs de zesde editie van het Le Web evenement begonnen. Op dit jaarlijkse Europese Internet evenement was het thema voor 2009 ‘Real-Time Web’.

Een van de hoogtepunten van LeWeb was een gesprek met Marissa Mayer, de Vice Precident voor Search Product and User Experience bij Google. Ook zij sprak over het thema Real-Time Web. Hierin heeft Google al een aantal aanpassingen doorgevoerd waardoor het mogelijk is in real-time te zoeken in Twitter-berichten. Het draait hierbij om vertrouwen. Iemand die live verslag doet van iets wat hij ziet of meemaakt, komt betrouwbaarder over dan iemand die daar op een andere manier over vertelt.

Toch zal niet elk Twitter bericht getoond gaan worden. Bij een real-time resultaat bestaat er niet zoiets als paginawaardering of linkstructure, dus zal op een andere manier de geloofwaardigheid van een bericht getoetst gaan worden. Hierbij zullen de @tweets, retweets, replies en onderwerpen belangrijk worden. Deze geven aan in welke mate de Twitter gebruiker een status heeft opgebouwd en dus hoe betrouwbaar zijn berichten zullen zijn.

Marissa Mayer legde uit dat Google in componenten denkt. Niet alleen de tekst is belangrijk, maar ook andere componenten worden belangrijk. Iedereen raakt op steeds meer manieren verbonden met het internet en ieder drukt zich op een eigen manier uit. Personalisatie en locatie zijn twee belangrijke componenten voor Google en zullen als maar meer aandacht krijgen.

Een ander opvallend onderwerp dat aan bod kwam was de mobiele zoekresultaten. Mayer maakte bekend dat reeds 5% van alle zoekopdrachten via Google uitgevoerd worden vanaf een mobiel apparaat. Dit is een zeer hoog percentage.

Via: SearchCowboys

iSide ook voor uw bedrijf?