Waaraan voldoet een goede SEO-tekst?

Het schrijven van een tekst die op de juiste manier gendexeerd wordt door een zoekmachine is niet zo makkelijk als het lijkt. Een SEO-tekst schrijf je namelijk met het doel om met die tekst goed vindbaar te worden in de zoekresultaten voor een bepaald trefwoord. Maar waaraan moet een goede SEO-tekst voldoen om op de juiste manier gendexeerd te worden door een zoekmachine?

Enkele tips voor het schrijven van een goede SEO-tekst:

  1. Begin met het trefwoord
    Zorg dat je de eerste paragraaf begint met het trefwoord waarvoor je gevonden wilt worden. Bij voorkeur doet een begin als ‘Het trefwoord is ‘ het goed, omdat het dan op een definitie lijkt.
  2. Eindig met het trefwoord
    Bedenk dat je tekst op de website tussen allemaal broncode komt te staan. Hoe beter het trefwoord verspreid is tussen deze broncode, hoe relevanter het lijkt voor een zoekmachine. Door je tekst te eindigen met het trefwoord zorg je voor een goede spreiding. Tevens is het laatste ook wat het beste blijft hangen bij een lezer.
  3. Begin de titel met het trefwoord
    Zorg dat het trefwoord voorkomt in de titel van de pagina. Daarmee bedoel ik zowel in de -tag in de header als de zichtbare paginakop (H1). Hoe verder het trefwoord naar voren staat in de titel, hoe meer waarde er aan gehecht wordt.
  4. Maak een tussenkop met het trefwoord (of een deel ervan)
    Door gebruik te maken van een tussenkop (H2) laat je zien dat het trefwoord niet alleen voor het eerste stuk van de tekst relevant is, maar dat de hele tekst er over gaat. Als een trefwoord een samenstelling is tussen twee woorden kun je ook twee tussenkoppen maken met elk een deel van het trefwoord. Bijvoorbeeld, als je trefwoord is ‘zoekmachinemarketing antwerpen’ dan zou je als tussenkoppen kunnen maken ‘Wat is zoekmachinemarketing?’ en ‘Bedrijven in Antwerpen’.
  5. Zorg dat het trefwoord minstens 1 keer voorkomt in elke paragraaf
    Voor een goede spreiding van het trefwoord is het belangrijk dat het trefwoord doorheen de hele tekst voorkomt.
  6. Gebruik het trefwoord als onderwerp in de zin
    Zoekmachine Google is mede door zijn vertaalprogramma erg ver in het geautomatiseerd herkennen van teksten. Daarom herkent Google voor de meeste zinnen het onderwerp. Omdat het onderwerp nog altijd het belangrijkste is van een zin, wordt aan dit woord meer waarde gehecht.

Succes!

iSide ook voor uw bedrijf?