Landingspagina’s en de rest van de website

Binnen de zoekmachine optimalisatie is een van de belangrijkste onderwerpen de zoekwoorddichtheid. Dit geeft aan hoe vaak een bepaald woord voorkomt ten opzichte van het totaal aantal woorden op de pagina. Hoe hoger dit percentage voor een trefwoord, des te beter zul je gevonden worden op dat trefwoord.

Om goed gevonden te worden met verschillende trefwoorden wordt vaak gebruik gemaakt van een zogenaamde landingspagina. Dit is een pagina die geoptimaliseerd wordt voor een zoekterm zodat bezoekers daarop binnenkomen en dus ‘landen’ op je website. De zoekwoorddichtheid van deze landingspagina is een van de belangrijkste optimalisatie punten.

Vele mensen in de wereld van zoekmachine optimalisatie hebben een visie op wat de dichtheid van een zoekwoord moet zijn om er goed op gevonden te worden. Zo heb ik er ook een visie op, en die verschilt toch iets van wat de meeste andere mensen zeggen.

Zoekwoorddichtheid is belangrijk, dat ben ik met de anderen eens. Maar de zoekwoorddichtheid moet zich niet alleen beperken tot 1 pagina, maar een geheel vormen met de rest van de website. Het is namelijk niet zo dat slechts die ene geoptimaliseerde pagina wordt gendexeerd door de zoekmachines, maar Google kijkt naar het geheel van de website.

Het optimaliseren van een website voor een bepaald woord gebeurd dus niet enkel door het optimaliseren van een zogenaamde landingspagina, maar de hele website zal voor dit woord geoptimaliseerd moeten zijn en samenhang met deze pagina dienen te hebben. Hiermee stijgt de waarde van de hele website en daarmee ook de waarde van die ene landingspagina. Het resultaat zal zijn een nog hogere positie in Google en dat is waar we het allemaal voor doen.

Zie ook: Zoekwoorddichtheid op de hele website

iSide ook voor uw bedrijf?