Kruimelpad in zoekresultaten Google

Onlangs berichtte ik reeds dat het gebruik van een kruimelpad zeer goed is voor de interne linkstructuur van een website. Dat de structuur van websites belangrijk is voor zoekmachines als Google is al langer bekend, maar Google zelf heeft dit onlangs nog maar eens bevestigd door het introduceren van een nieuwe functie. De structuur van de pagina kan namelijk tegenwoordig getoond worden in de zoekresultaten op de plaats waar normaal het adres naar de pagina stond.

Google zegt hier over dat de URL in veel gevallen geen relevantie informatie verschaft voor de gebruiker. De ene URL is te lang om helemaal te kunnen tonen, andere weer erg kort en nietszeggend. Daarom werd het tijd om daar iets aan te doen. En ik moet toegeven dat ik het een goede zet vind om de structuur te tonen waar de pagina zich bevindt in de website. Wanneer de site structuur goed in elkaar steekt, is het als gebruiker makkelijker om de relevantie van het zoekresultaat te zien.

Websites met kruimelpad

Nog niet voor elke website wordt een kruimelpad in het zoekresultaat getoond. Zo worden de meeste resultaten van Bol.com al wel getoond met de nieuwe kruimelpad structuur:

kruimelpad-in-zoekresultaat

Maar de resultaten van bijvoorbeeld pc-boeken.nl worden nog niet getoond met de nieuwe website structuur:

kruimelpad-in-zoekresultaten-google

Sitelinks

Al langere tijd maakt Google gebruik van sitelinks in de zoekresultaten waarmee de gebruiker direct naar een bepaald onderdeel van de website kan doorklikken. Omdat het kruimelpad dat nu is toegevoegd aan de zoekresultaten ook aanklikbaar is, kan deze nieuwe weergave ook gezien worden als een vorm van sitelinks.

Hoe de sitelinks voor je website werden getoond, kon je als webmaster aangeven via de Google Webmaster Central tool. Niet voor elke website maakt Google deze sitelinks aan, maar wanneer jouw website een goede sitestructuur heeft, is Google wel in de mogelijkheid om deze sitelinks aan te maken. In tegenstelling tot de sitelinks, is het voor deze nieuwe functie in Google niet mogelijk om dit te beheren via de Webmaster tool. Deze functie wordt alleen toegevoegd aan de zoekresultaten voor jouw website wanneer jouw website technisch goed in orde is en de broodkruimelpad structuur aanwezig is op jouw site. Het beheer is dus aan de ene kant makkelijker geworden, omdat je het vanaf je eigen website bepaalt hoe deze sitestructuur eruit ziet, maar aan de andere kant moet je wel zorgen dat je dit op de juiste manier implementeert.

iSide ook voor uw bedrijf?