Inhoud blijft belangrijk voor positie in Google
Dat er resultaat behaalt kan worden met zoekmachine optimalisatie (SEO) zonder dat voor deze website inkomende linkverwijzingen aanwezig zijn, klinkt misschien wat vreemd in de oren voor iemand die zich wel eens bezig heeft gehouden met zoekmachine optimalisatie. Maar toch kan zoekmachine optimalisatie voor een website resultaat opleveren zonder dat deze website enige linkverwijzingen heeft.
Hoe ben ik tot deze conclusie gekomen? Allereerst heb ik een nieuwe website opgezet op een nog niet eerder gebruikt domein. Hiervoor heb ik het domein kokenmetkoos.nl gebruikt. Direct na het aanmaken van deze website heb ik een korte tijd een link geplaatst gehad naar kokenmetkoos.nl vanaf een website met pagerank 0. Zodra ik zag dat het nieuwe domein was opgenomen in de indexatie van de Google zoekrobot (eenvoudig te controleren met de zoekopdracht site:kokenmetkoos.nl) heb ik de link weer verwijderd.
Een website zonder inkomende linkverwijzingen
Op dat moment had ik dus een website die was opgenomen in de index van de Google zoekrobot, maar waarvoor nergens linkverwijzingen waren opgenomen op andere websites. Aan de eigenaar van de website heb ik opgedragen om te zorgen dat iedere dag een nieuw bericht (in dit geval recept) geplaatst werd op de website om zo de website aantrekkelijk te houden voor de zoekrobot van Google. Dit is ook steeds gebeurd en langzaamaan zag ik alle pagina’s die toegevoegd werden gendexeerd worden door Google. In de tussentijd heb ik deze pagina’s zoveel mogelijk geoptimaliseerd voor een aantal trefwoorden, waarbij recepten en gerechten in combinatie met inspiratie de belangrijkste waren.
Vier weken na het opzetten van deze website is het tijd om de eerste balans op te maken. De resultaten zijn niet schokkend, maar toch ook zeker niet slecht voor een website die nog steeds geen linkverwijzingen op andere websites heeft en nog maar zo kort bezig is. Ook in Google Webmaster en Yahoo SiteExplorer zijn namelijk nog geen linkverwijzingen bekend. Zie hieronder de huidige positie (12 februari 2010) in de zoekresultaten van Google.nl voor een aantal trefwoorden. Kokenmetkoos.nl laat zelfs al enkele grote receptenwebsites achter zich voor een aantal zoektermen.
Zoekterm | Positie |
---|---|
inspiratie koude nagerechten | 1 |
recepten inspiratie nagerechten | 1 |
inspiratie warme voorgerechten | 2 |
inspiratie nagerechten | 3 |
inspiratie koude voorgerechten | 3 |
recepten inspiratie voorgerechten | 4 |
recepten inspiratie vleesgerechten | 4 |
recepten inspiratie stamppotten | 4 |
inspiratie vleesgerechten | 6 |
lekkerste stoofpotjes | 6 |
inspiratie warme nagerechten | 7 |
inspiratie warme nagerechten | 7 |
recepten inspiratie | 12 |
inspiratie eenpansgerechten | 13 |
koude nagerechten | 23 |
recepten koude nagerechten | 29 |
inspiratie stamppotten | 29 |
inspiratie voorgerechten | 30 |
gerechten inspiratie | 36 |
recepten warme voorgerechten | 40 |
inspiratie visgerechten | 46 |
koken inspiratie | 46 |
lekkerste gerechten | 53 |
recepten koude nagerechten | 79 |
Inhoud blijft belangrijk voor positie in zoekresultaten van Google
Wat ik wilde aantonen met dit korte onderzoek is dat ook websites met een nog klein verleden en minimale reputatie kans hebben om goed te presteren in de zoekresultaten van Google. Het blijkt dat de inhoud van een website nog steeds een van de belangrijkste onderdelen blijft voor de positiebepaling door zoekrobots (gelukkig). Wellicht in combinatie met de frequentie waarin de website wordt bijgewerkt. De linkverwijzingen dienen als bevestiging van wat er op een website aan inhoud staat en geeft een indicatie van de populariteit van de inhoud. Dit neemt niet weg dat het uitbouwen van het linknetwerk met verwijzende websites een essentieel onderdeel blijft van zoekmachine optimalisatie. De combinatie van alle factoren en de juiste mix vinden tussen alle middelen van zoekmachine optimalisatie zal uiteindelijk tot het beste resultaat leiden.
