Hoog in Google met een nieuwe website

Als nieuwkomer in een sector lijkt het soms onbegonnen werk om hoog in Google te komen staan. Vooral in bedrijfstakken metveel concurrentie hebben de meeste bedrijven al aan zoekmachine optimalisatie gedaan. Zij hebben al een gevestigde naam met bijbehorende website verovert voor de belangrijkste en meest gebruikte zoektermen. Toch lijkt Google rekening te houden met het feit dat ook een nieuwe website relevant kan zijn voor deze zoekwoorden.

Van elke website wordt een geschiedenis of reputatie bijgehouden waarmee de huidige status wordt berekend. Aan de hand van deze statusbepaling in combinatie met de relevantie voor een trefwoord wordt de positie in de zoekresultaten bepaald. In de berekening van de reputatie lijkt de verhouding tussen de levensduur en de reeds verworven bekendheid een grote rol te spelen. Met verworven bekendheid wordt voornamelijk bedoeld de opbouw van het netwerk van verwijzende sites.

In andere woorden: bij de berekening van de volgorde van zoekresultaten wordt rekening gehouden met het feit dat een website die nog niet lang bestaat, ook minder lang de tijd gehad om naamsbekendheid te verwerven dan al langer bestaande websites. Door de naamsbekendheid in verhouding te zetten met de bestaanstijd kan toch een eerlijk beeld van de reputatie worden bepaald.

Volgens deze redenatie is het dus goed mogelijk om met een nieuwe website door te dringen tot een toppositie in de zoekmachines voor een fel beconcurreerd trefwoord. Dit neemt natuurlijk niet weg dat er wel degelijk tijd en moeite gestoken moet worden in de nieuwe website om de status te gaan verwerven die nodig is voor een top 10 positie. Zoekmachine optimalisatie moet dus volledig goed toegepast zijn en tot het maximale uitgebuit worden.

Kijk voor meer informatie over zoekmachine optimalisatie verder op deze website.

iSide ook voor uw bedrijf?