Google beter up-to-date door selectief scannen

De Google robot die websites indexeert voor de database van de grootste zoekmachine ter wereld heeft een selectieve werkwijze. Zo is al langer bekend dat websites die vaker bijgewerkt worden, ook vaker een bezoekje krijgen. Dit is vrij logisch, omdat Google graag op de hoogte blijft van nieuwe updates aan de website en deze zo snel mogelijk in zijn database opneemt. Maar er blijkt nog een criterium te zijn voor het al dan niet opnieuw indexeren van een pagina.

Als internetmarketeer ben ik voortdurend bezig met het aanpassen en optimaliseren van websites. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar de resultaten van de optimalisatie en daarom volg ik regelmatig de ontwikkeling van een specifieke zoekopdracht. Hierbij hou ik ook in de gaten of mijn doorgevoerde aanpassingen al zijn opgenomen in de zoekresultaten. En bij dit laatste viel mij onlangs iets merkwaardigs op.

Een webpagina die een hoge positie bekleedt in de zoekmachines voor een veel gebruikte zoekterm, wordt namelijk vaker geïndexeerd dan een pagina die dit niet heeft. Pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor een zoektermen met een hoog zoekvolume worden sneller bijgewerkt in de resultaten dan andere pagina’s.

Hoge positie op populair trefwoord

Hieraan valt op dat het enkel om die ene specifieke pagina gaat en niet om de andere pagina’s van de website. Wellicht worden de overige pagina’s van de website op dat moment ook opnieuw geïndexeerd, maar deze worden minder snel bijgewerkt in de zoekresultaten.

De redenatie achter deze werkwijze is eenvoudig te verklaren. Het doel van Google is om de meest relevante zoekresultaten aan zijn gebruikers te kunnen tonen. Omdat nooit alle websites direct na een wijziging opnieuw geïndexeerd kunnen worden, heeft Google de prioriteit gegeven aan de meest voorkomende zoektermen. Op deze manier zijn de resultaten voor de zo veel mogelijk gebruikers van de dienst up-to-date. Zoekwoorden met een lager zoekvolume zijn minder belangrijk, omdat dit om een kleiner aantal mensen gaat. Tevens worden de meeste aanpassingen gemaakt voor zoektermen die populair zijn, omdat hiervoor door de webmasters ook het grootste publiek wordt bereikt.

iSide ook voor uw bedrijf?