Gepersonaliseerde resultaten in Google uitschakelen

Sinds een tijdje heeft Google persoonlijke zoekresultaten voor iedereen gentroduceerd. Hier is al veel over geschreven en gesproken. Ik wil hier niet uitgebreid op in gaan, maar wel een kort overzicht geven om duidelijk te maken wat dit voor invloed heeft op zoekmachine optimalisatie.

Gepersonaliseerde zoekresultaten moeten voor relevantere zoekresultaten zorgen. Google houdt in een cookie bij welke resultaten de gebruiker eerder heeft bekeken en bepaalt aan de hand daarvan welke resultaten hij of zij relevant zal vinden. Het betekent niet per definitie dat de eerder bekeken websites vaker vertoond zullen worden in de resultaten, maar wel dat websites die vergelijkbaar hiermee zijn, een hogere positie zullen krijgen voor deze gebruiker.

Gepersonaliseerde zoekresultaten in Google voor iedereen

Omdat Google voortaan voor zowel ingelogde als niet ingelogde gebruikers de zoekresultaten gaat personaliseren, wordt het moeilijk om te weten wat iemand anders op zijn scherm gaat zien bij een bepaalde zoekterm. Zoekmachine optimalisatie is dus moeilijker geworden dan voorheen. De personalisatie van de zoekresultaten moet echter ergens beginnen en daarvoor gebruikt Google de ranking zoals deze al langer gebruikt werd, de ‘standaard’ zoekresultaten. Maar omdat wij zelf ook gepersonaliseerde resultaten bekijken voor ons zelf, wordt het lastig om deze ‘standaard’ resultaten te zien. Gelukkig is hiervoor een optie ingebouwd.

Variabele om gepersonaliseerde zoekresultaten uit te schakelen

Om de gepersonaliseerde zoekresultaten uit te schakelen en dus de ‘standaard’ zoekresultaten van Google te bekijken, kun je achter de URL van de pagina met zoekresultaten de volgende variabele toevoegen: &pws=0

Op dit moment zul je de grootste wijziging in de gesponsorde resultaten van Adwords zien, omdat deze al langer gebruik maken van de personalisering via de cookies. Ook bij door jou veelgebruikte zoektermen zul je hoogstwaarschijnlijk een verandering in de sortering van zoekresultaten zien door de toevoeging van de variabele.

iSide ook voor uw bedrijf?