De link verandert, ook 2010

Google is groot geworden door op een andere manier naar de samenleving te kijken. Ik heb het natuurlijk over de link: mensen die verwijzen naar andermans werk omdat zij dat relevant vinden bij wat zij aan het doen zijn. Dankzij de link via het internet is communicatie niet meer aan plaats of tijd gebonden. Dankzij de link en de zoekfunctie naar de link kan iedereen met iedereen contact leggen. Iedereen kan iets zeggen en ook door iedereen gehoord worden.

Onze samenleving begint zich steeds meer aan te passen aan de nieuwe mediastructuur van het netwerken die altijd al in kleine vorm heeft bestaan, maar dankzij Google nog nooit zo groot werd toegepast als in de 21e eeuw. Denk aan de blogs, de sociale netwerksites als Facebook, maar bovenal aan Twitter. De honderden miljoenen gebruikers getuigen van het feit dat Google juist was met zijn kijk op de samenleving en dat de link voor iedereen belangrijk is.

Maar de link wordt volwassen en stelt steeds hogere eisen aan de zoekfunctie van het bedrijf dat de maatschappij bewust maakte van deze link. Alles moet sneller en relevanter. Het project Google Caffeine brengt al meer relevantie in de zoekresultaten en zorgt voor het sneller opnemen van nieuwe pagina’s, maar zal uiteindelijk niet voldoende blijken.

Het bepalen van de populariteit en relevantie van een webpagina door het aantal inkomende linkverwijzingen zal in 2010 in een ruimere context gezet worden. Ook de verwijzingen vanuit Twitter-berichten en Facebook-statussen zullen belangrijk worden voor het bepalen van de relevantie. Dit zijn namelijk de kanalen waar mensen op grote schaal en ongedwongen praten over verschillende websites en nuttige links met elkaar delen.

Zoekmachines en sociale netwerken zullen meer en meer gaan samenwerken. De linkverwijzingen op bijvoorbeeld Twitter zijn nu nog voorzien van de no-follow tag waardoor zoekmachines deze links negeren. Maar om aan de behoeften van de linkmaatschappij te blijven voldoen, zal hier toch verandering in moeten komen.

Google heeft zelf een linkmaatschappij gecreƫerd, maar zal in 2010 moeten zorgen dat het aan zijn eigen principe vasthoudt en zorgt dat alle linkverwijzingen opgenomen worden in zijn index voor het meest relevante resultaat.

iSide ook voor uw bedrijf?