Bied Bing Webmaster Center meerwaarde?

Met de lancering van zoekmachine Bing, heeft Microsoft ook een mogelijkheid toegevoegd voor het aanmelden en beheren van je website in hun zoekmachine. Deze tegenhanger van Google Webmasters Central heeft (heel verrassend) de naam Bing Webmaster Center gekregen. De Google Webmasters Central kennen we ondertussen al en heeft enkele mooie functies om te zien hoe je website getoond en gevonden wordt in de zoekmachine. We verwachten dus ook wel wat van de Bing tegenhanger.

Aanmelden bij Bing Webmaster Center

Bij het aanmelden op de Bing Webmaster Center wordt uiteraard eerst om een website-adres gevraagd welke we willen toevoegen. Tevens heb je direct de mogelijkheid om het adres van je sitemap op te geven. Dit laatste is overigens niet verplicht. Naast deze twee gegevens wordt ook om contactinformatie gevraagd. Daarvoor moet een emailadres opgegeven worden die bij de website hoort. Op zich vreemd, want om het Webmaster Center te gebruiken dien je ingelogd te zijn met een Live-account die ook al aan een emailadres is gekoppeld, dus er is reeds een contactadres bekend. Het kan in sommige situaties misschien nuttig zijn om per website een ander contactadres op te geven, maar noodzakelijk lijkt me dit niet. Een beetje een overbodige functionaliteit dus.

Na het toevoegen van een adres wordt uiteraard om een verificatie gevraagd. Dit kan net als bij Google via een te uploaden bestand of via een regel in de meta-gegevens. Niets moeilijks of bijzonders aan en gelukkig heel herkenbaar voor de mensen die reeds met Google Webmasters Central hebben gewerkt.

bing-webmaster-center

Prestatie website

Wanneer we dit gedaan hebben, zijn we zo ver dat je website staat aangemeld in het Webmaster Center en kunnen we dus de gegevens die Bing heeft verzameld gaan inzien. De eerste pagina is een samenvattingspagina waar de status van de website te zien is samen met de status van de 5 meest belangrijke pagina’s. Het eerste dat hierin opvalt, is dat de ‘Domain score’ op 5 uit 5 blokjes staat, de hoogste score dus. Tevens hebben alle top-5-pagina’s ook deze hoogst mogelijke score. Als we later verder gaan klikken, dan zullen we zien dat elke pagina die vermeld wordt, een maximale score heeft van 5 op 5. Zijn deze pagina’s echt zo goed? Deze score komt niet erg geloofwaardig over op deze manier en het is dus niet zeker hoeveel waarde we hieraan kunnen hechten.

Website uitBelgi

Als eerste website die ik toevoegde, heb ik uiteraard deze website gebruikt. Het domein daarvan is www.i-side.be en deze website wordt gehost vanaf een Belgische server. Toch staat tot mijn verbazing bij de regio als code NL aangegeven wat voor mij zoveel betekent als Nederland. Dit wordt nog eens bevestigd als we specifiek zoeken in de Belgische versie van Bing naar deze website, maar daarbij de optie ‘Alleen van Belgie’ aanvinken. Deze website verschijnt dan dus niet tussen de zoekresultaten voor de zoekterm ‘i-side’ terwijl dat wel gebeurd als we kiezen voor ‘Alles weergeven’ of ‘Alleen Nederlands’. Op welke gegevens zou Bing zich baseren dat dit een website uit Nederland zou zijn? Een punt van verbetering zo te merken.

Verbeterpunten

Als we verder gaan in het Webmaster Center van Bing, dan hebben we nog de pagina ‘Profile’ waar we het sitemap-adres en de contactgegevens kunnen aanpassen welke we eerder hebben opgegeven. Verder hebben we ‘Crawl Issues’, maar hier worden voor deze website geen verbeterpunten gegeven. Vreemd dat de Google Webmaster Central toch altijd wel een aantal kleine suggesties heeft gevonden die verbetering verdienen.

Linkverwijzingen

Op de pagina ‘Backlinks’ vinden we een overzicht van de verwijzende websites die Bing heeft gevonden. Dit zijn er echter wel een stuk minder dan dat Google er toont. Ook is er een optie voor ‘Outbound links’ wat op zich een mooi overzicht is, maar waar ik niet direct de toegevoegde waarde van zie. De score van al deze websites staat op de maximale score, anders zouden we nog kunnen concluderen dat we de verwijzing naar pagina’s met een lage score beter zouden kunnen verwijderen.

Bing biedt ook de mogelijkheid om te zien hoe je website presteert in de zoekresultaten voor bepaalde zoekopdrachten. Je kunt daar zelf een zoekopdracht naar keuze invoeren. Je verwacht dan vervolgens een overzicht te krijgen van op welke positie je website verschijnt in de zoekresultaten of iets dergelijks, maar dit gebeurt helaas niet. Je krijgt een overzicht te zien van de pagina’s op jouw website die volgens Bing relevant zijn voor de ingevoerde zoekterm. Dit is weer een leuk overzicht, maar geeft totaal geen beeld van hoe jouw website scoort in de zoekresultaten, terwijl deze intentie wel wordt gewekt. Erg jammer dat je vrijwel niets kunt met dit overzicht en de toegevoegde waarde ontgaat mij hier dan ook weer.

Sitemap

De laatste pagina is voor de sitemaps. Er kon reeds een sitemap worden opgegeven op de ‘Profile’ pagina, maar hier kan aangegeven worden wanneer er wijzigingen zijn aan de sitemap. Volgens mij is het juist het principe van een sitemap dat een zoekmachine enkel dit bestand hoeft te indexeren om snel te zien of er (belangrijke) wijzigingen zijn aan de website. Bing verkiest echter dat je zelf aangeeft wanneer er wijzigingen zijn. Dit kan via de Webmaster Center, maar ook door het ingeven van een speciale ping-url. Deze ping-service zou natuurlijk ingeprogrammeerd kunnen worden in je website zodat Bing automatisch gepingt wordt bij het bijwerken van de sitemap. Op zich een goed punt om de snelheid van de indexatie nog groter te kunnen maken, maar ik blijf er bij dat een zoekmachine zelf zo snel moet kunnen scannen dat hij de sitemap-bestanden uit zichzelf in de gaten kan houden. Wat is anders het nut van een sitemap? En websites die dit toevallig niet doen, zouden dan direct in het nadeel zijn, terwijl zij wellicht wel relevante informatie tonen.

Bing Webmaster Center biedt geen meerwaarde

Concluderend kunnen we zeggen dat het Bing Webmaster Center geen nieuwe dingen brengt. Het lijkt dat de sitemap zeer belangrijk is voor Bing voor de indexatie van een website, omdat dit op meerdere plaatsen terugkomt. Helaas wordt er ook veel informatie verschaft waar je als webmaster weinig mee kunt omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Er komen geen tips voor verbetering naar voren en je kunt niet zien hoe je website scoort in de zoekmachine, terwijl dit toch een van de doelen is van een webmaster-tool.

Sitemap erg belangrijk voor Bing

Wanneer je goed in Bing wilt gaan scoren, zul je dus moeten zorgen dat je een sitemap-bestand maakt en deze aanmeld bij Bing via het Webmaster Center. Bij wijzigingen aan de sitemap kun je Bing pingen om deze zoekmachine op de hoogte te brengen. Daarmee is eigenlijk alles gedaan waarvoor deze tool dient.

iSide ook voor uw bedrijf?