Basisvoorwaarden van zoekmachine optimalisatie

Het optimaliseren van een website voor een betere vindbaarheid in de zoekmachines bestaat uit het juiste evenwicht vinden tussen alle factoren die de zoekmachines gebruiken voor het bepalen van de positie in de zoekresultaten. Toch zijn er een aantal basis voorwaarden aan te wijzen waar een website zeker aan dient te voldoen voor zoekmachine optimalisatie.

Titel

De titel van een pagina is hetgeen bovenin het scherm van de internetbrowser verschijnt bij het openen van de pagina. Deze titel wordt tevens gebruikt door de zoekmachines als titel van de pagina in de resultaten. Omdat de titel van de pagina het eerste is wat de bezoekers van een webpagina zien, is de titel dus van grote waarde. Bij het opstellen van een titel van een webpagina moet dan ook met twee dingen rekening gehouden worden:

  1. De belangrijkste trefwoorden van de pagina moeten erin voorkomen. Deze trefwoorden vertellen de zoekmachines waar de pagina over gaat en de kans wordt dan groter dat de zoekmachines deze pagina zullen tonen wanneer op een van deze trefwoorden gezocht wordt.
  2. De titel moet aantrekkelijk zijn om op te klikken. Zoals gezegd is dit het eerste wat een bezoeker ziet van de website en daarom moet de titel de aandacht trekken.

De titel van een pagina wordt in de HTML-code aangeven met een -tag.

Paginakoppen

Een paginakop is anders dan de titel en wordt op de pagina zelf getoond. Om een paginakop aan te geven, wordt in de HTML-code gebruik gemaakt van een zogenaamde H1-tag. Een zoekmachine let op deze H1-tag, omdat dit over het algemeen een opvallende tekst op de pagina is. Om deze reden zijn de trefwoorden in een paginakop van grotere waarde voor de pagina dan de overige woorden op de website. Zorg daarom altijd dat op elke pagina een paginakop aanwezig is waarin de belangrijkste trefwoorden van de pagina voorkomen.

Meta-gegevens

De meta-gegevens zijn niet direct zichtbaar voor de bezoeker, maar vertellen de zoekmachines waar de webpagina over gaat. De meta-gegevens kunnen dus gebruikt worden om het onderwerp van de pagina te benadrukken. De meta-beschrijving is wel zichtbaar voor de bezoekers, omdat deze getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachines als omschrijving van de website. De meta-beschrijving is dan ook de belangrijkste van de meta-gegevens, omdat deze ook een aantrekkelijke en relevante tekst moet bevatten.

De titel, paginakoppen en meta-gegevens van de website zijn de basis beginselen van de zoekmachine optimalisatie. Deze drie zaken vertellen in het kort aan de zoekmachines waar een pagina over gaat. Optimalisatie begint dus hiermee.

iSide ook voor uw bedrijf?