Belgische internet reclame-uitgaven blijven stijgen

De reclame-uitgaven van bedrijven in het medium internet blijven nog elk jaar sterk stijgen. In 2006 was dit nog 46,5 miljoen euro tegenover 129,2 miljoen euro vorig jaar. De verwachting is dat in 2010 de reclame-uitgaven met nog eens 10 procent zullen stijgen en zeker de 140 miljoen euro zullen passeren. Dit blijkt uit onderzoek van IAB.

Pas vanaf 2006 zijn de uitgaven aan internetreclame in Belgie interessant genoeg om te volgen. In dat jaar werd voor het eerst het medium internet opgenomen in de statistieken van het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) omdat toen meer dan 1 procent van het totale mediabudget aan het internet uitgegeven werd.

Reclame-uitgaven op het internet worden voornamelijk besteed aan advertenties in zoekmachines en grote portaalwebsites. Ondanks dat de uitgaven aan zoekmachine advertenties in de lift zitten onder Belgische bedrijven, valt wel op dat nog steeds een groot percentage buitenlandse bedrijven trefwoorden inkoopt op de Belgische markt. Dit blijkt uit een artikel in Le Soir. Zoekmachine Google is inBelgide marktleider in de verkoop van deze trefwoorden, maar zij geven aan dat zeker zestig procent van hun omzet afkomstig is van buitenlandse bedrijven die inBelgihun producten komen promoten. In andere landen zijn lokale bedrijven verantwoordelijk voor gemiddeld 80 procent van de omzet van Google.

internet_reclame-uitgaven_belgie

iSide ook voor uw bedrijf?