5 tips om de online groei van jouw merk te doen toenemen

Bedrijven spenderen veel tijd en geld aan marketing om zo het succes van hun producten en/of diensten op te krikken.

Vroeger, toen we op tv en print adverteerden, hadden we geen andere optie dan te hopen op de best mogelijke resultaten. Nu kunnen we dankzij online marketing onze reclame in real-time opvolgen en aanpassen voor betere prestaties – en dit hoeveel we maar willen. Dit betekent dat je die reclamespot niet helemaal opnieuw hoeft te draaien of deze printadvertentie opnieuw moet creëren en publiceren. Met digitale reclame wijzig je gewoon wat aangepast moet worden en that’s it.

Voor het uitvoeren van digitale reclamecampagnes zijn er een paar werkwijzen die men in gedachten moet houden om zo de beste resultaten te kunnen leveren. Ze worden hieronder samengevat:

1. Duidelijke calls-to-action

“Koop nu”, “boek een vlucht”, “reserveer een tafel” – De stap die de gebruiker moet nemen (d.i. gewoonlijk het doel van je campagne), moet simpel en opvallend zijn. Elke succesvolle reclamecampagne bevat een duidelijke en overtuigende call-to-action (CTA). Deze ‘knop’ vertelt de gebruiker wat de volgende stap is en brengt hem dichter bij het aankoopproces.

Wanneer je een CTA bepaalt, moet je eerst en vooral focussen op het woordgebruik dat relevant is voor jouw merk, dienst en/of product, en dat compleet vanzelfsprekend is voor de gebruiker. Elke dubbelzinnigheid kan de gebruiker verwarren. En ook al klikt hij op de CTA, zal hij misschien niet verder gaan indien hij op een pagina belandt die niet aan zijn verwachtingen voldoet.

2. Meeslepend bericht

Het is natuurlijk geen verrassing dat de boodschap zelf heel belangrijk is. Op eender welke digitale platform is de berichtgeving belangrijk, aangezien het de belangrijkste manier is om met de klant te communiceren. In termen van digitale reclame: wanneer je over weinig ruimte of tijd beschikt om de aandacht van de gebruiker aan te trekken, is het van uiterst belang dat de berichtgeving overtuigend en vooral beknopt is.

Je verliest in slechts een paar seconden de aandacht van de meeste digitale gebruikers. Deze paar seconden zijn al wat je nodig hebt om de belangstelling op te wekken. Jouw (korte) berichten zouden dus best wat emoties opwekken om zo gebruikers te stimuleren om op de ad te klikken. Voor veel merken betekent dit het benadrukken van hun waardevoorstel, het voorstellen van hun kernwaarden en het bepalen van een duidelijke incentive voor hun prospecten.

In het bovenstaande voorbeeld gebruikt Biotherm “Enjoy Free Shipping + 25% Off All Orders” om de aandacht van de gebruiker te krijgen. De knop “Shop Now” is de incentive. Als je met een retargeting campagne bezig bent en dergelijke advertentie gebruikt bij iemand die jouw website reeds bezocht heeft, dan zorg je ervoor dat je (1) top-of-mind blijft bij je potentiële klanten en (2) dat het prospect misschien dé reden krijgt om het aankoopproces te starten.

3. Aangewezen landingspagina’s

Wat je ook maar adverteert, je moet de gebruiker altijd naar een pagina met relevante inhoud leiden. Deze simpele stap zal de gebruikers op jouw website houden, een betere klantervaring bieden en uiteindelijk de conversie verbeteren. Ten slotte, als jouw reclame genoeg aandacht heeft opgewekt zodat erop geklikt wordt, dan is het wel omdat dit specifiek onderwerp de gebruiker interesseerde. Het is dan niet de bedoeling dat deze op de startpagina terecht komt, waar niets persoonlijk en relevant staat voor hem.

Indien je een sportbedrijf bent en reclame maakt voor vrouwelijke loopschoenen, dan is het de bedoeling dat je de gebruikers naar een pagina doorverwijst met loopschoenen voor vrouwen. Dit zal het conversieproces vergemakkelijken. Indien het prospect op de startpagina terecht komt, zal hij waarschijnlijk niet verder naar het product zoeken en zal hij bijgevolg de pagina gewoon verlaten.

4. Afbeeldingen zijn belangrijk

Het is essentieel om voor elke digitale campagne na te denken over wat je aan jouw gebruikers aanbiedt en hoe je dit doet. Jouw advertentie zal vermoedelijk tevoorschijn komen wanneer de gebruiker andere inhoud aan het verwerken is, de manier waarop jouw reclame verschijnt is dus van uiterst belang.

Duidelijk en hoogwaardig beeldmateriaal gebruiken is uiteraard de belangrijkste kenmerk van succesvolle reclamecampagnes. De afbeeldingen hebben twee doelen: 1) aandacht trekken en 2) interesse opwekken. Afbeeldingen gebruiken die visueel onaantrekkelijk zijn, helpt in geen enkel geval de aandacht te trekken.

Bedrijven die in de B2B-wereld actief zijn, of bedrijven waarvoor er in het algemeen geen ‘natuurlijke’ mooie afbeeldingen toepasbaar zijn, hebben toch nog een paar opties. Focus op gewaagd, helder en fascinerend beeldmateriaal. Het moet de missie van jouw bedrijf weerspiegelen en de gebruiker een duidelijk beeld geven van wat hij van jouw bedrijf mag verwachten. Dit is nog meer van toepassing op nieuwe/potentiële klanten die nog niet vertrouwd zijn met jouw merk. Indien jouw beeldmateriaal niet opvalt, zullen ze jouw merk en producten waarschijnlijk niet eens herkennen wanneer ze deze op een ander platform opnieuw tegenkomen.

5. Test, bewerk en test opnieuw

Je hebt het waarschijnlijk al tientallen keren gehoord, maar voor elke marketingkanaal is het testen van de efficiëntie van uiterst belang. Hoe kan je weten welke zaken benadrukt moeten worden en welke verbeterd moeten worden zonder jouw campagnes na te kijken?

Soms kunnen schijnbaar willekeurige factoren zoals het uur, de taal, het segment of de keuze van het beeld een grote rol spelen in het succes van jouw campagne. Om deze reden is het belangrijk om alle factoren in de gaten te houden. Indien de ene campagne erg succesvol was maar de andere vrij inefficiënt, aarzel dan niet om dat te onderzoeken. A/B testing kan ook bij digitale ads ongelooflijk waardevol zijn.

Het is ook belangrijk om jouw reclame te testen vooraleer je deze implementeert. We hebben al vaak fantastische ads gezien die jammer genoeg naar verkeerde of 404 pagina’s doorverwezen. Neem tijd om zeker te zijn dat jouw advertenties er uitzien zoals ze er effectief zouden moeten uitzien en om na te kijken of ze naar de juiste pagina verwijzen. Wanneer dergelijke fouten gebeuren is dit niet enkel tijd- en geldverspilling, maar dan heb je ook tot een ongunstige klantervaring bijgedragen. Deze extra testfase kan jouw bedrijf veel geld besparen op lange termijn.

Resultaten boeken met digitale reclamecampagnes

Op dit moment heeft digitale advertising enorm veel potentieel. Voor de meeste merken is dit zelfs één van de meest efficiënte manieren om hun merk, producten en/of diensten voor te stellen aan gerichte gebruikers. Indien je echter de juiste richtlijnen niet volgt, wordt het mogelijk dat de resultaten niet zoals verwacht zullen zijn. Hou deze tips in jouw achterhoofd om jouw volgende reclamecampagnes zo invloedrijk mogelijk te maken.


Dit artikel werd geschreven door Morgane Lewy van SortList

iSide ook voor uw bedrijf?