Twitter als bron en medium in Google Analytics

Google Analytics is sinds zijn lancering in 2005 ht ultime statistiekenprogramma gebleken voor het monitoren van een website en zijn bezoekers. Vooral door de koppeling met Google Adwords is Analytics een belangrijk middel om het gedrag van websitebezoekers te analyseren.

Met de lancering van het zogenaamde Google Caffeine project enige tijd geleden liet Google zien dat Twitter en andere statusupdate services belangrijk zijn geworden voor de zoekrobot. Het real-time zoeken was een van de stokpaardjes geworden. Maar Twitter blijkt niet alleen belangrijk te zijn voor de zoekresultaten, ook als referentie en linkverwijzing wordt Twitter een belangrijke bron voor Google.

In Google Analytics is op te vragen via welk medium de bezoekers jouw website hebben gevonden. Dit kan zijn via een verwijzende website (referral) maar ook via de zoekresultaten van Google (organic) of via een betaalde advertentie (cc). Tegenwoordig maakt Google ook onderscheid voor het medium Twitter. Als bron staat dan ‘Twitterfeed’ vermeld en het gebruikte medium heet simpelweg Twitter. Er wordt nog geen onderscheid gemaakt om welke twitterpagina het precies ging. Misschien is dit iets voor een volgende update van Analytics.

twitter-google-analytics

iSide ook voor uw bedrijf?