Statistieken in Google Maps

Meten wie de bezoekers van je website zijn en hoe zij je website hebben gevonden, kan al lang via Google Analytics. Meten welk deel van deze bezoekers via jouw Google Maps verwijzing heeft doorgeklikt, kan ook gemeten worden via het Analytics pakket, maar daar moest al wat moeite voor gedaan worden om dat te registreren. Google heeft het nu voor ons weer een stukje makkelijker gemaakt door aan het Google Maps Bedrijvencentrum rapporten toe te voegen over het aantal impressies en het aantal klikken.

google-maps-statistiekenVia de kolom ‘Statistieken’ is het sinds korte tijd mogelijk om door te klikken naar een pagina met statistieken van de Google Maps verwijzing. Deze optie is echter nog niet voor elke verwijzing beschikbaar. Als ik kijk naar de Maps verwijzingen die ik in beheer heb, dan lijkt het dat het enkel beschikbaar is bij recent toegevoegde Google Maps verwijzingen. Wellicht zal dit wel uitgebreid worden naar andere verwijzingen, maar voorlopig nog niet.

Als we verder kijken naar de pagina met de statistieken, dan zien we daar twee grafieken staan. De bovenste geeft indrukken weer, oftwel hoe vaak deze getoond is in de zoekresultaten. Daaronder staat een grafiek van het aantal acties. Hierin worden twee acties onderscheiden, namelijk het aantal kliks naar de website en het aantal kliks voor ‘Meer informatie’ op Google Maps.

Ook kun je bekijken voor welke zoekwoorden je Google Maps verwijzing het meest getoond werd. Helaas is het niet mogelijk om te zien voor welke zoekwoorden de meeste acties werden gegenereerd. Via Google Analytics kunnen we wel bekijken welke zoekwoorden de bezoekers via Google Maps gebruikten, maar daarmee zien we nog niet welke zoekwoorden gebruikt werden door de mensen die om meer informatie vroegen op Google Maps.

google-maps-website-statistieken

iSide ook voor uw bedrijf?