Google Analytics: zoekopdrachten waarvoor website werd getoond

Google Analytics is het meest uitgebreide statistiekenpakket voor websites en het gaat nu zelfs nog een stap verder. Door een koppeling te maken met Google Webmaster is het mogelijk om in Google Analytics te zien voor welke zoekopdrachten je site werd vertoond en welk deel van de mensen doorklikte naar jouw website.

Hiermee laat Google meer en meer de relevantie zien van het doorklikpercentage. Het was al enige tijd duidelijk dat het doorklikpercentage belangrijk was voor de prestaties van advertenties in Google Adwords. Deze konden namelijk al geruime tijd opgevraagd worden, maar het doorklikpercentage in de organische zoekresultaten is lang verborgen gebleven. Toch is het logisch dat Google deze informatie vrijgeeft, omdat het van groot belang is voor website-eigenaren.

Steeds meer bedrijven zijn naast Adwords ook actief bezig met SEO om hun zichtbaarheid in de zoekmachines te verbeteren. Omdat dit geld kost, is het belangrijk om te weten welke opbrengsten er uit voortkomen en welke verbeterpunten er nog zijn. Door de zoektermen en doorklikpercentages te analyseren kunnen slecht presterende pagina’s aantrekkelijker gemaakt worden waardoor meer mensen zullen doorklikken naar de website.

Om de zoekopdrachten zichtbaar te maken in Google Analytics dient het volgende te gebeuren:

  1. Zorg dat je website is aangemeld bij Google Webmaster Tools
  2. Uiteraard dient Google Analytics genstalleerd te zijn op je website.
  3. Activeer de nieuwe versie van Google Analytics. Als dit nog niet standaard is, dan kun je dit doen door op de rode tekst ‘Nieuwe versie’ bovenaan het scherm te klikken.
  4. Ga naar ‘Verkeersbronnen’ > ‘Zoekmachineoptimalisatie’ > ‘Zoekopdrachten’.
  5. Je zult de melding krijgen ‘Voor dit rapport moeten de Webmasterhulpprogramma’s van Google zijn ingeschakeld.’
  6. Klik op de knop om het delen van gegevens in te stellen.
  7. Je komt op het scherm om de webproperty in te stellen. Onderin kun je een ‘Site van Webmasterhulpprogramma’s’ instellen door op bewerken te klikken.
  8. Kies jouw site uit het overzicht en klik op opslaan.
  9. De koppeling is nu gemaakt. Als je lang genoeg geleden je had aangemeld voor Google Webmaster Tools zul je direct een overzicht van de zoektermen kunnen bekijken.

iSide ook voor uw bedrijf?