Maak je landingspagina relevant voor zoekmachine en bezoeker

Wie ooit eens te maken heeft gehad met zoekmachine marketing, weet dat dit niet kan zonder een landingspagina. Een landingspagina is de eerste pagina van een website die een bezoeker te zien krijgt, en dat is in zeer veel gevallen niet de homepagina (zie ook: Bezoekers gebruiken geen voordeur). Als het gaat om de SEO (website optimalisatie) dan is een landingspagina belangrijk om vindbaar te worden tussen de zoekresultaten. Maar ook als het gaat om de SEA (zoekmachine adverteren) is het van belang om speciale landingspagina’s te hebben.

Landingspagina bij SEO

Een landingspagina voor SEO (ook wel thematische pagina genoemd) is de pagina die zo wordt ingericht dat slechts 1 trefwoord centraal staat en dat een zoekmachine deze pagina zeer relevant vind voor dit trefwoord. Er zijn diverse technieken voor het inrichten van een landingspagina zodat deze juist wordtgendexeerddoor de zoekmachines. Toch vergeten veel mensen bij het optimaliseren van een website dat het uiteindelijk de bezoeker is die de pagina te zien krijgt. En het is juist deze bezoeker waar we het allemaal voor doen, omdat aan hem geld verdient kan worden. Een landingspagina moet daarom niet alleen voor de zoekmachine relevant zijn een bepaalde zoekopdracht, maar moet dit ook zijn voor de bezoeker. Wanneer iemand een zoekterm intikt en zo op de landingspagina terecht komt, moet hij terug kunnen vinden waar hij naar gezocht heeft. Daarom moet het trefwoord nog eens duidelijk in beeld komen en zal de bezoeker begeleid moeten worden naar het product.

Landingspagina bij SEA

Niet alleen website optimalisatie (SEO) maar ook zoekmachine adverteren (SEA) maakt het beste gebruik van speciaal ontworpen landingspagina’s. Vaak wordt gewerkt met verschillende campagnes, die elk aansluiten bij een bepaald onderdeel van het totale aanbod van het bedrijf. Om te zorgen dat een maximaal rendement gehaald wordt uit de investering van het adverteren, is het belangrijk dat de bezoeker direct vindt waar hij naar gezocht heeft. Die bezoeker heeft immers geld gekost en als hij niet direct vindt wat hij zocht, is hij weer weg en is het rendement nul. Bijvoorbeeld, een website die online witgoed verkoopt, moet zorgen dat iemand die gezocht heeft op ‘koelkast’ ook direct de pagina met koelkasten te zien krijgt en niet de wasmachines. Voor de campagne ‘koelkasten’ moet dus een landingspagina gemaakt worden waarop direct de mooiste koelkasten aangeprezen worden. Voor de wasmachines geldt hetzelfde.

Ook Google hecht veel waarde aan de landingspagina. Dit zien we terug in het feit dat Google een kwaliteitsscore geeft aan de advertenties en mede op basis hiervan de prijs per klik tot stand komt. De kwaliteitsscore in Adwords is niets anders dan een beoordeling van de advertentie, de geselecteerde trefwoorden waarop de advertentie moet verschijnen en de relevantie met de achterliggende pagina. Hoe relevanter de advertentie en de achterliggende landingspagina zijn voor het gekozen trefwoord, hoe lager de kost per klik zal zijn.

Maak je landingspagina dus relevant voor zowel de zoekmachine als de bezoeker

Het juist ontwerpen en gebruiken van een landingspagina is in de zoekmachine marketing dus van essentieel belang. Niet alleen om de bezoekers naar de website te krijgen, maar vooral om ze te houden en over te laten gaan tot een aankoop. Besteed er dus voldoende aandacht aan of neem iemand in de arm die weet hoe dit aan te pakken.

iSide ook voor uw bedrijf?