Adwords gebruikt zoekvolume in de prijs per klik

Uit onderzoek is gebleken dat Adwords ook het gemiddeld aantal zoekopdrachten voor een trefwoord (zoekvolume) meeneemt in de bepaling van de prijs per klik die een adverteerder betaalt bij de zoekmachine.

Adwords is het advertentieprogramma van Google waarmee advertenties vertoond kunnen worden bij de zoekresultaten van de zoekmachine. Dit systeem is in beginsel een veilingsysteem waarmee adverteerders kunnen bieden op de prijs die zij maximaal bereid zijn te betalen voor een klik op hun advertentie.

Het is echter al langer bekend dat Google met meer factoren rekening houdt dan het hoogste bod. Voor de bepaling van de uiteindelijk te betalen prijs en de volgorde van de advertenties wordt namelijk ook gebruik gemaakt van een kwaliteitsscore. Deze wordt berekend aan de hand van onder andere de relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekterm en de achterliggende website. De combinatie van de kwaliteitsscore en het geboden bedrag bepaalt dan uiteindelijk de positie van de advertentie, maar ook de prijs die betaald moet worden.

Uit onderstaand onderzoek is echter gebleken dat ook het gemiddeld aantal zoekopdrachten dat per maand wordt uitgevoerd voor het trefwoord van invloed is op de prijs die per klik wordt aangerekend.

Het onderzoek

Voor de uitvoering van dit onderzoek hebben we gebruik gemaakt van exact dezelfde advertentiecampagne die werd gelanceerd gedurende dezelfde periode in respectievelijk Nederland en België. De advertentiecampagnes bestonden uit dezelfde trefwoorden en dezelfde advertentieteksten. Verder waren ook alle andere instellingen gelijk als budget, maximum CPC-biedingen, advertentieplanning en roulatie.

Voor ons onderzoek hebben wij gekozen voor trefwoorden waarvoor geen concurrerende adverteerders aanwezig waren in beide landen. Vervolgens hebben we het geschatte zoekvolume vergeleken voor de trefwoorden in de twee landen met behulp van het hulpprogramma voor zoekwoorden in Adwords. Daarbij viel op dat het zoekvolume voor Nederland gemiddeld twee keer zo hoog lag dan in België. Nadat dit was ingesteld, hebben we het twee dagen laten lopen, waarna de volgende resultaten bekend werden.

adwords-onderzoek

Het bedrag dat is uitgegeven in beide landen is ongeveer even veel. De kostprijs per klik lag echter bijna 2 keer zo hoog in Nederland als in België. Aangezien alle omstandigheden gelijk waren, behalve het gebied dat bereikt werkt en daarmee in relatie het zoekvolume, kunnen we concluderen dat Adwords het zoekvolume gebruikt bij het bepalen van de prijs per klik.

Het Adwords systeem is dus complex en houdt met veel meer zaken rekening dan we op het eerste zicht zouden denken. Voor advies of ondersteuning kan iSide u helpen bij het opstellen en onderhouden van uw Adwords campagne.

iSide ook voor uw bedrijf?