| Zoekmachines

Zoekmachine Bing gaat grote wijzigingen doorvoeren in de presentatie van zijn zoekresultaten. Zo wordt er een volledige ruimte gereserveerd voor sociale netwerken en wordt ook de Universal Search uitgebreid in de verf gezet.

| Zoekmachines

Google verstopt nog wel eens ‘paasei’ (Easter Egg) en wie em vindt, krijgt iets leuks te zien. Het laatste paasei is ‘Let it snow‘. Wie ‘Let it snow’ intikt als zoekterm op Google komt direct in de winterstemming: de sneeuwvlokjes dwarrelen over het scherm en langzaam vult het scherm zich met sneeuw.

| Zoekmachines

Was het al een tijdje mogelijk om Google te gebruiken als rekenmachine, vanaf nu is het ook mogelijk om wiskundige grafieken te tekenen met de zoekmachine. Erg handig voor iedereen die veel met wiskunde bezig is, al dan niet vrijwillig, beroepsmatig of als student.

| Zoekmachines

In het eerste kwartaal van 2011 is het marktaandeel van zoekmachine Google fors gedaald. Het verloren marktaandeel werd voornamelijk overgenomen door zoekmachine Bing, maar ook zoekmachine Yahoo heeft enig voordeel in deze periode. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Experian Hitwise die de Amerikaanse zoekmachinemarkt in de gaten houdt.

| Zoekmachines

Het marktaandeel van zoekmachine Yahoo blijft een dalende trend vertonen. In twee jaar tijd heeft de zoekmachine ongeveer 5 procent marktaandeel moeten afstaan aan concurrenten. Niet alleen de introductie van zoekmachine Bing heeft hier mee te maken, want ook al voor die introductie in juni 2009 laat het marktaandeel van Yahoo een dalende trend zien.

| Zoekmachine optimalisatie (SEO)Zoekmachines

Om de zoekresultaten samen te stellen is een zoekmachine voortdurend aan het scannen naar nieuwe pagina’s en websites om deze ook toe te voegen aan de resultaten. Maar hoe gaat een zoekmachine hier mee om? En hoe kan het dat een website soms al binnen enkele minuten in de index is opgenomen terwijl een andere na een aantal weken nog …

| Zoekmachines

In de zoekmachine wereld draait alles om relevantie. Hoe relevanter een website is een trefwoord, hoe hoger deze scoort in de zoekresultaten van een zoekmachine. Maar het is de taak van de zoekmachines om de relevantie te bepalen en te bepalen welke van alle miljoenen websites bovenaan getoond mag worden. Voor een mens is het meestal vrij eenvoudig te bepalen …

| Zoekmachine optimalisatie (SEO)Zoekmachines

Google, Yahoo, Bing: iedereen weet wat een zoekmachine is en hoe deze te gebruiken, maar weet je ook hoe deze werkt? Wie of wat bepaald welke zoekresultaten bovenaan staan? Is het een loterij? Kun je de zoekmachines betalen om bovenaan te komen? Voor de duidelijkheid: we hebben het over de organische zoekresultaten, degene die aan de linkerkant van het scherm …

| Google AdwordsZoekmachines

Zoekmachines bieden tegenwoordig van alles gratis aan. Als gebruiker kun je gratis zoeken in de zoekresultaten en bij Google, Yahoo en MSN kun je ook een gratis e-mailaccount gebruiken, je route plannen, documenten en foto’s online opslaan en bewerken, enzovoorts. Maar hoe wordt dit allemaal betaald? Is Google een grote weldoener of wordt er wel degelijk geld verdient in deze …

| Zoekmachines

Het aandeel van de verschillende zoekmachines in de zoekmarkt van de Verenigde Staten is ook in april 2010 weer stabiel gebleven. Als we kijken naar de afgelopen 12 maanden dan zien we dat Google altijd een marktaandeel van ruim 70 procent vertegenwoordigde. Ook in de zoekmachine van Microsoft, Bing, heeft een stabiel marktaandeel verworven. Na een veel belovende start, stabiliseerde …

| Zoekmachines

Onlangs presenteerde onderzoeksbureau Experian Hitwise de meest gebruikte zoekwoorden in de drie grootste zoekmachine Google, Yahoo en Bing. Facebook In alledrie deze zoekmachines is het meest gebruikte zoekwoord ‘facebook‘. Het meest gebruikte trefwoord op de derde positie was ‘facebook login‘, wat er voor zorgt dat Facebook ruimschoots als het meest gebruikte zoekwoord in de zoekmachines kan worden beschouwd.

| Zoekmachines

Al in juni 2009 introduceerde Google een virtueel toetsenbord API die eenvoudig gemplementeerd kon worden in een website. Het doel van dit ‘on-screen’ toetsenbord was om gebruikers te ondersteunen bij het invoeren van tekens die niet in hun eigen taal beschikbaar waren. Met het virtuele toetsenbord kan eenvoudig worden geschakeld tussen verschillende toetsenbordindelingen en worden bijzondere tekens eenvoudig bereikbaar.