SEO en niet (meer) bestaande pagina’s

Wanneer iemand een pagina van uw website opvraagt die niet (meer) bestaat, zal de server waar uw website op staat, een zogenaamde 404-foutmelding geven. De 404-foutmelding betekent dus zoveel als dat de pagina niet gevonden kon worden en resulteert meestal in de melding ‘De pagina kan niet gevonden worden’. Hoe gaat u hier het best mee om als website-eigenaar, ook met het oog op uw zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Gepersonaliseerde 404-pagina

In de eerste plaats is het belangrijk om een gepersonaliseerde 404-pagina te maken. De meest aangeraden manier is om deze pagina in dezelfde stijl te maken als de rest van uw website, inclusief de menustructuur, uw logo en kleurgebruik. Daarmee voelt het al veel minder als een fout, maar kan de bezoeker ook gemakkelijk doorklikken naar andere onderdelen van uw website die (nog) wel beschikbaar zijn.

Tevens kunt u aan de foutmelding enkele suggesties toevoegen van waar de bezoeker waarschijnlijk naar op zoek was. Ook een zoekfunctie zal nuttig zijn, omdat de bezoeker zo zelf gericht kan zoeken binnen uw website.

Meer info over een gepersonaliseerde 404-pagina

De 404-foutmelding en zoekmachines

Wanneer de verwijderde (of verplaatste) pagina al gendexeerd was door de zoekmachines, wilt u natuurlijk graag de waarde behouden die reeds was toegekend aan de pagina. Wanneer de zoekmachine een 404-foutmelding ziet, zal hij namelijk binnen enige tijd die pagina uit zijn index verwijderen. Ook mensen die doorklikken vanuit de zoekmachine, krijgen dan de 404-foutmelding te zien. Een 404-foutmelding kan dus slecht zijn voor de zoekmachine optimalisatie (SEO).

Om dit af te vangen, kunt u een zogenaamd 301-redirect instellen. Met een 301-redirect verwijst u zowel de zoekmachines als de bezoekers door naar een andere pagina. Kies hiervoor bij voorkeur het nieuwe adres van de pagina of een pagina die sterk lijkt op de verwijderde pagina. Wanneer dat niet voorhanden is, kunt u ook de homepagina gebruiken.

Door een 301-redirect wordt de waarde van de pagina doorgegeven aan de nieuwe pagina en zullen uw posities in de zoekmachines nauwelijks veranderen. Vooral wanneer u een vernieuwde website lanceert, is het belangrijk om in de gaten te houden welke pagina’s niet meer bereikbaar gaan zijn, en om daarvoor een 301-redirect in te stellen.

Meer info over het instellen van een 301-redirect

iSide ook voor uw bedrijf?