Hoe werkt zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing draait om het aanwerven van nieuwe klanten door zichtbaar te zijn in de zoekmachines voor de doelgroep van uw bedrijf. Maar hoe werkt zoekmachine marketing precies?

Hoe werkt een zoekmachine?

Om antwoord te geven op deze vraag, is het nodig dat we eerst weten hoe een zoekmachine werkt. Wanneer een zoekterm wordt ingegeven in een zoekmachine als Google, dan verschijnt een scherm met twee kolommen met resultaten. De resultaten met een witte achtergrond in de linkerkolom tonen de organische zoekresultaten. Dit zijn de resultaten die van oorsprong enkel getoond werden door de zoekmachines. De volgorde van deze resultaten wordt bepaald door de zoekmachine aan de hand van de relevantiegraad. Hoe relevanter een website is voor de ingevoerde zoekterm, hoe hoger zijn positie. De website die bovenaan staat in de organische zoekresultaten van de zoekmachine is dus het meest relevante resultaat voor dit trefwoord.

Aan de rechterkant van het scherm (en soms ook aan de linkerkant, maar dan met een gele achtergrond) staan de gesponsorde zoekresultaten. Dit zijn dus advertenties welke betaald worden per keer dat iemand hierop klikt. De gesponsorde zoekresultaten werken volgens een veilingsysteem wat betekent dat de volgorde bepaald wordt door het geboden bedrag voor het trefwoord. Degene die het hoogste biedt staat bovenaan. Degene die iets minder biedt, staat daar onder, enzovoort.

Wat is zichtbaarheid in de zoekmachines?

Zoals gezegd richt zoekmachine marketing zich op het zichtbaar zijn in de zoekmachines, maar wanneer bent u zichtbaar?

Om zichtbaar te zijn in de zoekmachines voor uw doelgroep, zullen we eerst moeten weten welke zoekwoorden uw doelgroep gebruikt. Uw website kan namelijk enkel naar voren komen, wanneer een zoekterm wordt ingetikt. Aan de hand een zoektermenonderzoek kan bepaald worden welke trefwoorden door uw doelgroep veel gebruikt worden en voor welke woorden het dus belangrijk is om aanwezig te zijn in de resultaten.

kijkgedrag-website-promotie

Zichtbaarheid richt zich niet alleen op de trefwoorden, maar ook op het gedrag van mensen bij het gebruik van zoekmachines. Uit onderzoek is gebleken dat 90 procent van de mensen niet verder kijkt dan de eerste pagina met zoekresultaten. Op de eerste pagina worden 10 organische en maximaal 11 gesponsorde zoekresultaten weergegeven. Dat betekent dat de ruimte dus beperkt is wanneer het gaat om zichtbaarheid.

Ook het gedrag van bezoekers op deze eerste pagina met zoekresultaten is belangrijk. Met behulp van speciale eye-tracking techniek heeft het bedrijf Eyetools kunnen vaststellen op welke plaats een website het meeste opvalt tussen de zoekresultaten. Hieruit bleek dat linksboven de meeste bekeken plaats is. Logisch, want wij lezen van links naar rechts en van boven naar beneden. Hoe hoger de positie in Google, hoe beter dit dus is voor de zichtbaarheid.

Het verschil tussen SEO en SEA

Om terug te komen op de vraag hoe zoekmachine marketing werkt, zullen we de twee onderdelen van zoekmachine marketing uitleggen.

Zoekmachine marketing richt zich enerzijds op een hogere positie in de organische zoekresultaten en anderzijds op een verbeterde positie in de gesponsorde zoekresultaten. Het optimaliseren van een website voor de organische zoekresultaten wordt SEO genoemd wat in het Engels staat voor Search Engine Optimization (Zoekmachine Optimalisatie). Het behalen van een hoge positie in de gesponsorde zoekresultaten wordt SEA genoemd, wat in het Engels staat voor Search Engine Advertising (Zoekmachine Adverteren).

Zoekmachine Optimalisatie (SEO) verbetert zowel de website zelf als de reputatie van de website op het internet. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel website optimalisatie genoemd. Leer hier meer over website optimalisatie >.

Zoekmachine Adverteren (SEA) richt zich op het opzetten van een zo rendabel mogelijke advertentiecampagne. De kosten van deze vorm van adverteren kunnen beheerst worden door instellen van budgetten, maximale kosten per klik en door te zorgen dat de achterliggende pagina voldoende relevantie vertoont met de getoonde advertentie. Het doel hierbij is om zoveel mogelijk van de mensen die via een betaalde klik op de website zijn gekomen om te zetten in een klant. Dit laatste wordt conversie genoemd. Leer hier meer over zoekmachine adverteren >.

iSide ook voor uw bedrijf?